تبلیغات
سیماتیوی - ده نمکی درباره ی اخراجی ها می گوید

سیماتیوی

دانلود تمامی تیتراژ ها و جدید ترین اخبار از تلویزیون و سینمای جهان

پنجشنبه 20 فروردین 1388

ده نمکی درباره ی اخراجی ها می گوید

نویسنده: علی   طبقه بندی: خبر، 

به نام آنکه عشق را آفرید

 

همه‌ی پرسش و پاسخ ایسنا با مسعود ده‌نمكی: 
                                   به سینما نیامده‌ام تا روشنفكرها برایم كف بزنند

                                                           «اخراجی‌ها»ی 1 و 2 قرار نیست با هم مقایسه شوند

مسعود ده‌نمكی با گذشت بیش از 18 روز از آغاز اكران «اخراجی‌ها 2» و فروش میلیاردی این فیلم گفت: مطمئن بودم تمام آنهایی كه «اخراجی‌ها 1» را دیدند، به تماشای «اخراجی‌ها 2» می‌روند. او همچنین امیدوار است، اگر نسخه‌ی قاچاق فیلم درنیاید، تا بیش از 5 میلیارد تومان بفروشد.

هجوم تماشاگران برایم غیرقابل پیش‌بینی بود

كارگردان فیلم پرفروش «اخراجی‌ها2» در نشست خبری كه در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برگزار شد، گفت: هجوم سونامی‌وار جمعیت برای خودم هم غیرمنتظره بود. از ابتدا پیش‌بینی می‌كردم كه «اخراجی‌ها» با استقبال خوبی مواجه شود، اما به میزان آن فكر نكرده بودم.

او در عین حال گفت: مطمئن بودم تمام آن‌هایی كه «اخراجی‌های 1» را دیده‌ بودند برای تماشای «اخراجی‌های 2» نیز راهی سینماها می‌شوند. اما با این‌حال هجوم سونامی‌وار جمعیت برای خود من نیز عجیب بود و سینماداران و مسوولان پخش را نیز هیجان‌زده كرد.

او درباره‌ی اصلاحات وارد شده بر فیلم هم توضیح داد: اصلاحاتی كه به این فیلم وارد شد بسیار كوتاه بود و در مجموع با آنچه خودمان قصد داشتیم حذف كنیم، نزدیك به شش یا هفت دقیقه از فیلم «اخراجی‌ها 2» كوتاه شد.

ده‌نمكی پیش بینی كرد: اگر اتفاق خاصی برای فیلم اخراجی‌ها 2 نیفتد، این فیلم پنج‌میلیارد فروش داشته باشد.

 پدرخواندگان سینما نمی‌خواهند فیلمی ارزشی، طلایه‌دار باشد

ده‌نمكی با اشاره به پخش‌شدن سی‌دی‌های قاچاق «اخراجی‌های 1» یادآور شد: در زمینه مشكلاتی كه در پخش‌ نسخه‌ی قاچاق فیلم پیش می‌آمد، از نظر بنده بیش از آن‌كه قاچاق سنتی در این زمینه مقصر باشد، دست‌های پشت پرده دخیل بودند.

این كارگردان معتقد است: عملیات سازمان‌یافته‌ای به منظور ضربه‌زدن به فیلم طراحی شده بود. عملیاتی كه به مراتب فراتر از حد قاچاق سنتی بود. آن‌ عده كه به نوعی خود را پدرخوانده سینما می‌دانند، سعی دارند تا از بیرون برای سینما تصمیم بگیرند و حداقل در مورد این فیلم باید بگویم كه آن‌ها نمی‌خواهند كه یك فیلم دفاع مقدس و ارزشی طلایه‌دار تاریخ سینمای ایران باشد و من به عنوان یك روزنامه‌نگار، سیاست‌مدار و فردی كه گیرنده‌های حسی قوی‌ دارد و رفتارها و حرف‌های خاص دیگران را متوجه می‌شوم از این رفتارها چنین تحلیلی دارم.

ده‌نمكی یادآور شد: نسخه‌ای مشخص از «اخراجی‌های 1» در یك روز خاص در همه كشور و در دو سایت خارجی با كیفیتی یكسان پخش شد، درحالیكه قدرت تكثیر این تعداد سی‌دی در اختیار بخش سنتی نیست و تنها در اختیار بخش صنعتی است.

او درباره‌ی تدابیری كه برای جلوگیری از انتشار نسخه‌ی قاچاق «اخراجی‌های 2» اندیشیده شده است هم پاسخ داد: تاكنون مدیران و صاحبان سینماهای نمایش‌دهنده در برابر كپی‌های فیلم متعهد شده‌اند. اما من فكر می‌كنم كه دفعه‌ی گذشته نیز افرادی كه دست به این اقدام زدند بیش از جنبه‌های مالی به بحث حیثیتی توجه داشتند.

اكنون پس از گذشت دوسال هنوز این سوال در ذهن من مطرح است كه هنگامی كه به راحتی می‌شد عاملین اصلی قاچاق «اخراجی‌های 1» را پیدا كرد، چرا تنها به جمع‌آوری نسخه‌های پخش‌شده پرداختند.

او گفت: اگر نسخه‌ی قاچاق اخراجی‌ها 1 عرضه نمی‌شد، پیش بینی می‌كردم تا چهار میلیارد تومان بفروشد اما با انتشار سی‌دی آن در بازار، این میزان به نصف كاهش یافت. پس از آن نیز پیشنهاد كردم كه نسخه كامل‌تری را برای سینماها آماده كنم تا نسخه سینمایی و قاچاق فیلم متفاوت شوند، اما با این مسئله هم موافقت نشد.

هیچ‌كدام از كارهایم كم‌مخاطب نبوده است

اما در بخش دیگری از این نشست این كارگردان در پاسخ به این سوال كه به نظر می‌رسد «اخراجی‌های 2» نسبت به فیلم قبلی از اثرگذاری كم‌تری برخوردار است و روند فروش این فیلم را منوط به اخراجی‌ها 1 می‌توان به حساب آورد، پاسخ داد: به لطف خدا كارهای من در زمینه‌های مختلف از روزنامه‌نگاری گرفته تا فیلم‌های مستند و سینمایی هیچ‌گاه كم‌مخاطب نبوده است.

عده‌ای می‌گویند كه مردم «اخراجی‌ها 1» را به دلیل فیلم‌های مستند من و به ویژه «فقر و فحشا» دیده‌اند و«اخراجی‌ها 2» را هم به دلیل اخراجی‌ها یك و مستند را هم با توجه به نشریه‌های من دیده‌اند، اما من فكر می‌كنم بیشتر به دلیل نوع نگاه است كه مخاطب جذب اثری می‌شود، در غیر این‌صورت پیش از من نیز ده‌ها مستند درباره فحشا ساخته شده بود و حتی شاید برخی از آن‌ها هنری‌تر هم بودند و یا مانند ما چهره‌ها را شطرنجی نكرده بودند، اما با این‌حال این فیلم بود كه پرمخاطب‌ترین مستند سینمای ایران شد.

 هنر «اخراجی‌ها» در عبور نكردن از خطوط قرمز است

به گزارش ایسنا، مسعود ده‌نمكی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی بیان كرد: هنر «اخراجی‌ها» در عبورنكردن از خطوط قرمز است. چرا كه اگر كسی حدود این خط قرمزها را نشناسد، فیلم او یا توقیف می‌شود و یا بخشی از مخاطبان خود را از دست می‌دهد. اما بررسی مخاطبان این فیلم نشان می‌دهد كه «اخراجی‌ها» همان‌قدر كه در شهرهای مذهبی مانند قم و مشهد مخاطب داشته است در شهرها و مناطق دیگر نیز تماشاگر دارد.

او اذعان داشت: این فیلم از نظر اجتماعی، قشرهای مختلف را به سینماها كشاند و از نظر اعتقادی نیز سری جدیدی از مخاطبان را وارد سینما كرد. مخاطبانی كه شاید به نوعی بتوان از آنها به مخاطبان خاموش سینما تعبیر كرد. از منظر قومیتی نیز اگر فردی حفظ احترام قومیت‌ها را بلد نباشد، برای او بازخورد خواهد داشت. اما در «اخراجی‌ها» این اتفاق نیافتاد و این مسئله نشان داد كه این فیلم با شناخت و رعایت حساسیت‌های جامعه و با بازی با خطوط قرمز موضوعی را مطرح می‌كند كه به دل مخاطب می‌نشیند.

براساس فطرت انسان‌ها فیلم می‌سازم

این كارگردان در عین‌حال عنوان كرد: در مورد مضامین فیلم‌هایم هم باید بگویم كه من با فطرت مشترك انسان‌ها تماس دارم. اگر پس از ساخته‌شدن مستند «فقر و فحشا» رییس جمهور وقت از فیلم تعریف می‌كند و می‌گوید كه این فیلم نگاه سیاسی ندارد و هم‌زمان این فیلم در دانشگاه‌ها، محافل مختلف و نزد مردم عام مورد توجه قرار می‌گیرد، مشخص می‌شود كه عدالت مطالبه مشترك همه انسان‌ها است.

البته این‌ها به نوعی فوت كوزه‌گری من است و نباید خودم این موارد را مطرح بكنم. بازگویی این مسایل وظیفه من نیست و باید عده دیگری این موارد را كشف كنند، اما این اتفاق نمی‌افتد.

او افزود: در «اخراجی‌ها 1» هم ما فطرت انسان‌ها را مدنظر داشتیم و به مسئله اصلاح پرداختیم، اصلاح نفوس برای تمام انسان‌ها. مجید سوزوكی‌ها تنها منحصر به زمان جبهه نبوده‌اند، این گونه انسان‌ها متعلق به همه عصرها هستند و امروز هم زندگی می‌كنند و تمام كنایه‌های سیاسی و لطایف اجتماعی این فیلم را هم مخاطب تیزهوشی كه امروز به او توهین می‌كنند و او را عام می‌دانند به خوبی متوجه می‌شود.

مخاطب تمام این موارد را درك می‌كند و متوجه می‌شود كه قرار نیست به‌زور مطلبی را به او بگویند و یا فیلمی سفارشی برای او به نمایش بگذارند.

قرار نیست اخراجی‌ها 1 و 2 با هم مقایسه شوند

این كارگردان گفت: از ابتدا اصلا قرار نبود كه آن‌چه در «اخراجی‌ها 1» گفته شده در «اخراجی‌ها 2» تكرار شود. در «اخراجی‌های 1» مبنای بنده عرفانی و اخلاقی بود. اما در فیلم دوم در پی ایجاد نوعی شور و هیجان و حسی مشترك در هجو دشمن و ایجاد وحدت ملی بودم و تفاوت دیگر این دو فیلم هم در این است كه «اخراجی‌ها 1» با كمدی شروع می‌شود و تراژیك تمام می‌شود. اما «اخراجی‌ها 2» تراژدی شروع می‌شود و با هیجان تمام می‌شود. در كل نیز پیام این دو فیلم متفاوت است و قرار نیست كه با یكدیگر مقایسه شوند.

منتقدان خوب دریافته‌اند كه اخراجی‌ها به خال زده است

به گزارش ایسنا، مسعود ده‌نمكی درباره‌ی بازتاب‌های مختلفی كه این فیلم در میان منتقدان و رسانه‌ها داشته‌ است هم گفت: منتقدین و روشن‌فكران بسیارخوب این فیلم را درك كرده‌اند و نقدهای آن‌ها به شكل درستی صورت می‌گیرد. چراكه آن‌ها فهمیدند كه «اخراجی‌ها» به خال زده است و با زبان طنز حرفی جدی می‌زند. آن‌ها بدرستی دریافته‌اند كه طنز در این فیلم به جای سرگرمی در خدمت ایدئولوژی و اعتقاد قرار گرفته است و در این میان عده بسیاری مورد این هجمه قرار گرفته‌اند و به همین دلیل است كه اظهار ناراحتی می‌كنند.

 كجای دنیا سخن گفتن بر علیه دشمن، گذشتن از خط قرمزهاست؟!

او معتقد است: شاید هنوز زمان آن نرسیده باشد كه درباره لایه‌های زیرین یا بخش‌هایی از فیلم كه مخاطب به آن می‌خندد صحبت كنم. اما باید به آن‌هایی كه معتقدند این فیلم خطوط قرمز را زیرپا گذاشته و امكانی ویژه برای ساخت آن فراهم شده است، بگویم كه كجای دنیا صحبت‌كردن علیه دشمن گذشتن از خط قرمز است؟ آیا غیر از این است كه تمام شوخی‌ها و شعارهای این فیلم علیه دشمن بوده است، تازه دیگران برای ساخت این‌گونه موضوعات پول هم می‌گیرند، اما ما بدون هیچ‌گونه رانت و كمكی این كار را انجام دادیم.

 «اخراجی‌ها» اولین فیلم مستقل در زمینه دفاع مقدس به شمار می‌رود

او ادامه داد: «اخراجی‌ها» اولین فیلم تاریخ دفاع مقدس است كه بدون حمایت بخش دولتی ساخته می‌شود و ما برای ساخت این فیلم‌ها به هیچ عنوان از وام یا حمایت ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ایم. آیا غیر از این است كه تا چندی پیش بسیاری شعار می‌دادند كه باید اقتصاد سینما خودگردان باشد و از لحاظ اقتصادی از آن حمایت نشود. پس چرا حال كه این فیلم به این مرحله رسیده این افراد این نكته را نادیده می‌گیرند؟!

مركز گسترش حامی نبود، شریك بود

ده‌نمكی درباره‌ی حمایت مركز گسترش سینمای مستند وتجربی هم پاسخ داد: مركز گسترش حمایت نداشت، بلكه شریك بود و با سود شراكت در «اخراجی‌ها 1» چندین فیلم ساخت. در مورد فیلم دوم هم مركز گسترش 15 درصد مشاركت داشته و من به شخصه مخالف لغو این شراكت بودم، چراكه قصد داشتم از محل فروش این فیلم، مركز موفق به ساخت فیلم‌های دیگری شود.

 نقدهای صادقانه را به جان می‌خرم

او با اشاره به نقدهای مطرح شده درباره‌ی اخراجی‌ها 2 هم گفت: چه‌طور زمانیكه تورج منصوری فیلم‌های دیگران را فیلم‌برداری می‌كند و این فیلم‌ها راهی معتبرترین جشنواره‌ها می‌شوند، همه می‌گویند كه او استاد فیلم‌برداری است. اما در این فیلم هیچ‌كس نمی‌گوید كه او چه‌قدر استادانه كار می‌كند. به هرحال این افراد حق دارند كه با فیلم مخالفت كنند و من هم از آن‌ها دلخور نیستم.

نقدهای صادقانه را به جان می‌خرم و سعی می‌كنم كه آن‌ها را به كار بگیرم، اما پاسخ نقدهای مغرضانه را می‌دهم.

او ادامه داد: آن‌هایی كه می‌گویند این فیلم به شوخی‌های سطحی پرداخته است، بهتر نیست مصداقی صحبت كنند؟ در سال گذشته هنرمندترین از هنرمندان این مملكت فیلم ساخت و فیلم او در 28 سالن اكران شد و هیچ‌كس هم اعتراض نكرد، اما چگونه است كه اكنون «اخراجی‌ها» با 27 سالن اعتراض همه را برانگیخته است؟ چرا هنگامی كه تلویزیون برای برخی فیلم‌ها 400 تا 500 تیزر رایگان پخش می‌كند كسی اعتراض نمی‌كند؟!

او مطرح كرد: برخی منتقدان فكر می‌كنند كه باید نقدهای آن‌ها حالت منولوگ و گفت‌وگوی یك‌طرفه داشته باشد، درحالیكه من معتقدم اگر كارگردانی پاسخی به نقدها دارد باید آن را بیان كند و حق دفاع داشته باشد. به هرحال من از آن‌جا كه روزنامه‌نگار بوده‌ام مانند بقیه كارگردانان معتقد نیستم كه باید در برابر تمام حرف‌ها سكوت كرد. عده‌ای می‌گویند كه این فیلم به شوخی‌های چرك می‌پردازد و جلف است. حال چگونه است كه فیلم‌هایی كه در آن‌ها موارد مبتذل متعدد مطرح می‌شود جلف یا شوخی چرك نیستند. اما اخراجی‌ها كه دیالوگ‌هایش هجو دشمن است، طنز دم‌دستی محسوب می‌شود؟ این‌كه دوستان در برابر استقبالی كه از این فیلم به عمل آمده می‌گویند ذائقه مخاطب بیمار است، دارند به تماشاچی سینما توهین می‌كنند.

این درحالی است كه همین آقایان می‌گویند، اگر فلان فیلم اكران شود، فروش آن از «اخراجی‌ها» هم بیشتر می‌شود، مگر غیر از این است كه مخاطب فیلم‌های دیگر هم همین مردم هستند؟ چه‌طور این مردم برای دیدن «اخراجی‌ها» مخاطب عام خوانده می‌شوند، اما برای فیلم‌های دیگر محاسبات به گونه‌ای دیگر است؟ این دوستان باید حداقل این پارادوكس‌ها را مابین خودشان حل كنند.

براساس مثنوی معنوی فیلم‌نامه می‌نویسم

كارگردان «اخراجی‌ها» الگویش را در نگارش فیلم‌نامه‌ مثنوی معنوی دانست و توضیح داد: مثنوی مفاهیم عمیق را به شوخی می‌كشد و بعد در نهایت به نتیجه‌گیری اخلاقی می‌پردازد. حال چگونه است كه هیچ‌گاه كسی نمی‌گوید كه شوخی‌های مولانا دم‌دستی است، اما می‌گویند كه شوخی‌ها و طنز «اخراجی‌ها» این‌گونه است؟ اگر دوستان سواد دارند، تك‌تك دیالوگ‌های این فیلم را مورد بررسی قرار دهند تا متوجه شوند كه همه دیالوگ‌های این فیلم با منظور و معنادار طراحی شده است.

در برابر همه‌ی اقشار جامعه مسوول هستیم

او در عین‌حال عنوان كرد: در «اخراجی‌ها 2» علاوه بر قشرهای قبلی به مسیحیان و اقلیت‌های مذهبی و حتی جاسوسان نیز پرداخته‌ایم، تا نشان بدهیم كه تنها نسبت به یك طبقه اجتماعی مسوولیت نداریم. از سویی ویژگی دیگر اخراجی‌های 1 و 2 این است كه هردوی این فیلم‌ها برگرفته از واقعیات هستند و ناگفته‌های جنگ را با زبانی ساده‌تر و قابل‌قبول برای مخاطب عام بیان می‌كنند. به هرحال ما با مخاطبان دهه 80 مواجهیم. مخاطبی كه علی‌رغم هزینه‌های میلیاردی به سراغ سینمای جنگ نمی‌رود، پس حال كه این مخاطب به سینما آمده است تا فیلم جنگی ببیند، چرا عده‌ای تا این اندازه ناراحت هستند؟ آیا بیست‌سال پس از جنگ و در جامعه‌ای كه عده‌ای می‌گفتند نسل‌های آن دچار انقطاع شده‌اند و به جبهه و جنگ علاقه ندارند، برانگیختن احساسات ملت بر علیه منافقین و دشمن كم‌كاری است؟

ده‌نمكی ادامه داد: تمام «اخراجی‌ها» با نوعی زیركی پیش‌ می‌رود و دوستان هم از همین موضوع ناراحتند. چراكه آن‌ها فیلم ضدجنگ می‌سازند اما «اخراجی‌ها» فیلمی جنگی است كه به حرف‌های آن‌ها پاسخ می‌دهد. آن‌ها خود به خوبی می‌دانند كه روی صحبت من با آن‌ها است. افرادی كه همواره می‌گفتند كه چرا پس از خرمشهر باز جنگ را ادامه دادیم. آن‌ها اكنون كه من این بحث را پیش می‌كشم، عصبانی هستند و در نوشته‌های آن‌ها عصبانیت موج می‌زند. مگر می‌شود كه منتقدی آرزو كند كه سی‌دی یك فیلم وارد بازار شود؟ آیا این افراد همان‌هایی نیستند كه تا چندی پیش می‌گفتند كه اثر را باید به دور از سازنده آن در نظر بگیریم، پس حال چگونه شده است كه اثر را رها كرده‌اند و تنها سازنده و موثر آن را می‌بینند؟

به سینما نیامده‌ام تا روشنفكرها برایم كف بزنند

كارگردان «فقر و فحشا» در ادامه این نشست به ایسنا گفت: مسلما به هیچ‌كس باج نمی‌دهم و قطعا برای این وارد سینما نشده‌ام تا حرف‌هایی را مطرح كنم كه روشن‌فكرها برای من كف بزنند. من حرف‌های نسل خود را بازگو می‌كنم. در این راه هم دست هركس را كه به من كمك كرد می‌بوسم و معتقدم كه منتقدان هم حق انتقاد دارند. اما چرا این افراد به شعور مخاطب توهین می‌كنند؟ آیا غیر از این است كه آن‌ها بعدا هم با این مردم كار دارند؟ همان عده‌ای كه در روزنامه‌های خود به شعور مخاطب توهین كردند و گفتند سطح سلیقه مخاطب پایین است، در روزنامه خود به دنبال تیراژ بالاتر هستند! پس چگونه از من سینماگر می‌خواهند كه به‌دنبال مخاطب نباشم؟ باید بگویم كه از نقد ناراحت نمی‌شوم اما از دوستانی كه شعارهای آن‌ها با حرف‌شان یكی نیست دلگیرم. آن‌هایی كه می‌گفتند حاضریم جان خود را بدهیم تا مخالف ما حرفش را بزند. چرا اكنون حاضر شده‌اند كه جان خود را بدهند تا مخالف آن‌ها حرف نزند؟

جشنواره هر بلایی كه دلش خواست بر سر «اخراجی‌ها» آورد

این كارگردان در ادامه صحبت‌هایش از جشنواره فجر و برخورد آن با «اخراجی‌ها 2» گلایه كرد و افزود: در این جشنواره هر بلایی كه دلشان خواست بر سر این فیلم آوردند. من هم هیچ حرفی نزدم و همه‌چیز را به زمان اكران فیلم واگذار كردم. در جشنواره عده‌ای گفتند كه باید از روی جنازه ما رد شوید تا این فیلم در بخش مسابقه باشد ما هم راضی به این كار نشدیم. اما چگونه كه فیلمی این اندازه مخاطب دارد وبسیاری از نخبه‌ها و آزاده‌ها به تماشای فیلم می‌آیند، تنها هیأت انتخاب این جشنواره متوجه مواردی كه در فیلم مطرح شد، نمی‌شوند؟

یا در بخش جوایز و آرای مردمی چگونه است كه این فیلم با این حجم مخاطب در رتبه‌های هفتم و هشتم قرار می‌گیرد؟! یا در جشنواره‌ای كه آن را هنری می‌نامند چگونه است كه عده‌ای به هوكردن در اختتامیه‌ی می‌پردازند و هیچ‌كس هم این موضوع را پیگیری نمی‌كند؟

او در عین‌حال خاطرنشان كرد: در جشنواره‌ای كه متعلق به شما بود هركار كه دلتان خواست انجام دادید، اما حال كه زمان اكران است چرا دخالت می‌كنید؟ آیا بهتر نیست حداقل به شعارهای قبلی خودتان درباره دموكراسی و اهمیت آرای مردم اهمیت دهید. ممكن است امروز مردم فیلم مرا بپسندند و فردا فیلم بعدی من را دوست نداشته باشند. آیا این دلیل می‌شود كه من به آن‌ها فحش بدهم و بگویم كه فیلم را نمی‌فهمند.

این كارگردان درباره‌ی مطلبی كه یكی از نمایندگان مجلس درباره این فیلم نوشته است هم گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس هم بودند كه از این فیلم خوششان آمد و بارها به سر صحنه این فیلم آمدند. یا در روزهای ابتدایی سال در سینما آفریقا مراسمی برگزار شد و جمعی از هنرمندان و آزادگان به نمایندگی از اسرا از فیلم تجلیل به عمل آوردند. حال من نمی‌فهمم كه چگونه كسی می‌گوید كه این فیلم‌ اهانت به رزمنده‌ها است، هنگامی كه فرمانده وقت سپاه، «اخراجی‌ها» را مانند بازكردن جعبه سیاه جنگی دشمن می‌داند.

او در عین‌حال اظهار كرد: عده‌ای می‌گویند كه این فیلم اهانت به قومیت‌ها است. حال سوال من این است كه این مطلب را چه كسی تشخیص داده است؟ پیش‌ترها كه در فیلم برخی فیلم‌سازان، یك جانباز مشكل اخلاقی داشت هیچ اعتراضی نبود؟ اگر امروز این فیلم مورد استقبال قرار گرفته نظر مردم است و من فكر می‌كنم این نظرات شخصی و متفاوت با آرای مردمی است.

 اگر فروش «اخراجی‌های 1» نبود این فیلم را با نام دیگری می‌ساختم

ده‌نمكی در پاسخ به اینكه اگر فروش «اخراجی‌ها 1» نبود، باز به سراغ این فیلم می‌رفت هم گفت: بله، حتی اگر فروش «اخراجی‌های 1» به آن حد نبود هم به سراغ ساخت این فیلم می‌رفتم. اما شاید با نام دیگری آن را می‌ساختم.

 محتاج نان سینما نیستم

كارگردان «اخراجی‌ها» گفت: اگر قصد پول درآوردن داشتم، راه‌های آسان‌تر فراوانی وجود داشت. سینما شغل من نیست و بیش از آن‌كه از سینما درآمد داشته باشم در آن هزینه می‌كنم. درحال حاضر مدت 15 سال است كه مشغول پروژه‌ای شخصی هستم و دایره‌المعارف اسرا را تدوین می‌كنم. تاكنون نیز هیچ یك از بخش‌های دولتی از آن حمایت نكرده‌اند، لذا مطمئنا اگر درآمدی هم از سینما داشته باشم مطمئنا در همین راه خرج می‌كنم. ضمن آن‌كه معتقدم در نظر گرفتن انگیزه‌های مادی برای ساخت یك فیلم هم اشكالی ندارد. اما به هرحال این كه بخواهم بگویم سینما منبع درآمد من است و محتاج نان آن هستم، درست نیست. سینما برای من ابزاری است تا به واسطه آن دیدگاه‌هایم را بیان كنم. حال اگر این امر سودآور بود كه چه بهتر و اگر هم سودآور نبود من حاضرم تمام هزینه‌های آن را بپردازم.

به گزارش ایسنا، مسعود ده‌نمكی در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به مطلبی مبنی بر تأثیرگذاری محمدرضا شریفی‌نیا در ساخته‌شدن «اخراجی‌های 1» مطرح شد، پاسخ داد: شریفی‌نیا در فیلم قبلی علاوه بر بازی به انتخاب بازیگر نیز پرداخت. اما در بقیه مسایل دخالت نكرد. چراكه اعتقاد داشت ممكن است این مسئله حاشیه‌ساز باشد.

او در پاسخ به این‌كه عده‌ای شریفی‌نیا را به‌ نوعی كارگردان مخفی «اخراجی‌ها» می‌دانند، اظهار كرد: این‌گونه صحبت‌ها نوعی فرافكنی است. «شریفی‌نیا» از مهره‌های اصلی اخراجی‌ها است. اما اگر واقعا چنین اعتقادی دارند پس چرا نمی‌گویند كه «اخراجی‌ها» فیلمی قوی است، چراكه اگر شریفی‌نیا بخواهد فیلم بسازد قطعا فیلم قوی‌تری خواهد ساخت من فكر می‌كنم این مطلب هم از دیگر پارادوكس‌های مطالبی است كه مطرح می‌شود.

ده‌نمكی درباره‌ی كمتر مطرح شدن كاراكتر مجید سوزكی در اخراجی‌ها 2 گفت: دوست داشتم كه بازیگران اخراجی‌های 1 در 2 نیز باشند. خانواده مجید سوزوكی به نوعی حلقه واسطه این دو فیلم هستند و حتی می‌شد كه ما این كار را نكنیم و در هواپیما از شخصیت‌های دیگری استفاده كنیم.

از امروز به بعد مخاطب است كه از ما طلب دارد

ده‌نمكی درباره‌ی حمایت ویژه‌ی شخص وزیر ارشاد از این فیلم و آمدن به پشت صحنه‌ی آن هم پاسخ داد: حمایت‌های ایشان بیشتر حمایت معنوی و لطف بود و یكی از سوالاتی كه اكنون زمان پرداختن به آن رسیده است هم، همین مساله است. به نظرم اجحافی كه در حق صفارهرندی شده است این است كه چرا، او این فیلم را انتخاب كرده و به بازدید پشت صحنه هر 2 فیلم آمده است؟ و پاسخ من هم این است كه او پیش‌بینی كرده بود كه «اخراجی‌ها» فیلمی متفاوت است. لذا او به پشت صحنه فیلمی آمده كه حرفی برای گفتن دارد. «اخراجی‌ها» در واقع آغاز نگاهی نوین به سینمای دفاع مقدس است و استقبال عظیم مردم از «اخراجی‌های 2» نیز می‌تواند دلیل دیگری برای حضور وزیر در پشت صحنه‌ی این فیلم باشد. از طرفی مسوولان دیگر هم به پشت صحنه فیلم‌های دیگر در زمان خود رفته‌اند.

او با یادآوری صحبت رییس رسانه ملی افزود: آقای ضرغامی سینمای دفاع مقدس را بعد از «اخراجی‌ها» دانسته‌اند. خود من نیز معتقدم كه «اخراجی‌ها» یك تابو را شكسته و پس از آن دیگر نمی‌توانیم یك‌جانبه به انسان‌های دوران جنگ بنگریم. باید قبول كنیم كه دیگر دوران شعاردادن به سرآمده و نمی‌توانیم تنها از پیروزی بگوییم و دشمن را ضعیف و خود را قوی فرض كنیم. اگر امروز چهره واقعی دشمن را نشان ندهیم، كار ما جواب نخواهد داد. لذا من فكر می‌كنم كه از امروز به بعد مخاطب است كه از ما طلب دارد و اگر بخواهیم همواره شعاری عمل كنیم و خود را قوی‌تر و برتر از دشمن نشان دهیم و از شكست‌ها و ترس‌های جنگ نگوییم او فیلم‌های ما را پس خواهد زد و شاید علت مخاطب گریزی سینمای دفاع مقدس هم همین موضوع باشد.

 رفتار حاتمی‌كیا با «اخراجی‌ها» بزرگ منشانه بود

ده‌نمكی با اشاره به حضور حاتمی‌كیا در پشت صحنه‌ی این فیلم گفت: حاتمی‌كیا بزرگ‌منشانه با این فیلم برخورد كرد و به جای آن‌كه احساس بكند كه من رقیب او هستم از كار حمایت كرد. چراكه خود او نیز در این عرصه و به واسطه حرف‌ها و ساختارشكنی‌هایش درد كشیده بود و وقتی احساس كرد كه ما نیز در این میدان تنها هستیم بزرگ‌منشانه به كمك ما آمد. البته برخی هم به او گوشه‌و كنایه زدند، اما من به شخصه از قبل او را دوست داشته‌ام واكنون نیز از او یاد می‌گیرم.

او درباره این‌كه آیا حاتمی‌كیا اخراجی‌های 2 را دیده است هم پاسخ داد: او این فیلم را دیده و آن را نسبت به «اخراجی‌ها 1» یك گام به جلو می‌داند. اما ما هم‌چنان با یكدیگر مشغول صحبت درباره «اخراجی‌ها 1» هستیم و هنوز به «2» نرسیده‌ایم.

راضی نبودیم سینما «آفریقا» را هم به ما بدهند

مسعود ده‌نمكی با اشاره به اكران «اخراجی‌ها» در سینما آفریقا طی چند روز گذشته هم گفت: خود ما نیز از اكران فیلم در سینما «آفریقا» راضی نیستیم. چراكه 2 سینمای كنار هم (استقلال و آفریقا ) این فیلم را اكران كرده‌اند.

 اخراجی‌ها حرف‌های 20 ساله من است

مسعود ده‌نمكی مطرح كرد: در این فیلم حرف‌هایی را به تصویر كشیده‌ام كه از بیست‌سال پیش در دلم مانده بود. داستان افرادی كه هیچ‌گاه به جنگ نرفتند و ماندند تا پست‌ها را اشغال كنند. اكنون نیز این افراد خود را در فیلم می‌بینند و به همین دلیل است كه به آن معترض هستند. این فیلم بحث افرادی است كه هیچ‌گاه پا به جبهه نگذاشتند و مردم هم آن‌ها را به خوبی می‌شناسند، افرادی كه اكنون هم القابی را به یدك می‌كشند. مردم از تظاهر متنفرند و من در این فیلم به افرادی كه بارها و بارها در رسانه‌ها، جنگ را زیر سوال برده‌اند، جواب داده‌ام. این فیلم علی‌رغم مضمون طنزش پیام و حرف‌های جدی‌ دارد و به هیچ عنوان فیلم لودگی نساخته‌ام. آن‌ها كه به این فیلم و سطحی بودن شوخی‌های آن معترض هستند، چرا به فیلم‌هایی كه صحنه‌های متعدد رقص دارد معترض نمی‌شوند؟

او ادامه داد: یكی از اعضای شورای صدور پروانه نمایش می‌گفت كه تمام تلاش خود را به كار بسته است تا این فیلم ساخته نشود. حال سوال من این است كه چه‌طور برای دیگران این اقدامات را صورت نمی‌دهند اما برای این فیلم احساس شرعی می‌كنند؟

به هر حال شما هنگامی كه قصد شكستن كلیشه‌ها را دارید، باید منتظر اقدامات و مقاومت‌ها هم باشید.

ده‌نمكی درباره‌ی انتخاب حسام نواب صفوی هم مطرح كرد: آقای نواب صفوی بازی خوبی در این فیلم ارایه كرد و به خوبی از پس كارش برآمده است. اما پیش‌تر من برای این نقش داریوش ارجمند و یا جمشید هاشم‌پور را در نظر گرفته بودم.

 برای خنداندن فیلم نساختم

اگر «اخراجی‌ها» شعاری بود مخاطب را پس‌ می‌زد

به گزارش ایسنا، ده نمكی در پاسخ به سوالی كه درباره‌ی شعاری بودن این فیلم مطرح شده بود، هم گفت:اگر این فیلم شعاری باشد، طبیعتا باید مخاطب را پس بزند. نكته دیگر آن‌كه من برای خنداندن دیگران فیلم نساخته‌ام و در خلال فیلم قصد انتقال پیام داشته‌ام. حال ممكن است كه عده‌ای احساس كنند كه میزان پیامهایی كه در این فیلم مطرح شده زیاد است اما به شخصه سعی كرده‌ام كه حتی هنگامی كه شعاری مطرح می‌كنم، در كنار آن به جنبه‌های طنز نیز بپردازم و معتقدم كه حتی شعارها نیز به خدمت طنز فیلم درآمده‌ است.

او درباره‌ی سرود «ای ایران» در پایان فیلم هم اظهار كرد:این بخش فیلم برگرفته از اتفاقی بود كه در یكی از اردوگاه‌ها صورت گرفته بود و با توجه به اینكه پیام فیلم بحث وحدت ملی و هجو دشمن است سعی كردیم كه بسیاری مسایل را با زبان ایما و اشاره بیان كنیم و این سرود نیز نمادی از تجمع انسانهای مختلف است،افرادی كه می‌توان مام وطن را نقطه مشترك همه آنها دانست.

 

برگفته شده از وبلاگ شخصی مسعود ده نمکی

یا علی

نظرات() 
لینکدان
دوشنبه 7 اردیبهشت 1388 07:12 ب.ظ
سلام
برای افزایش بازدید خود در لینک باکس ما عضو شوید
اول کد زیر را در قالب وبلاگ خود قرار دهید سپس به ما خبر دهید


<p align="center"><iframe name="dk_linkbox" src="http://linkdan.mihanblog.com" width="470" height="240" scrolling="yes" marginwidth="1" marginheight="1" border="1" frameborder="1"></iframe>
</p>
مسافرکویر
شنبه 29 فروردین 1388 03:49 ب.ظ
salam 2st aziz man harvaght miam net behet sari mizanam to ham biya dg
وبلاگ جالبی داری
اگر دوست داشتی منو با نام اس ام اس ها لینک کن به منم خبربده باچه نامی لینکت کنم

درضمن یه سری تبلیغات پیداکردم که پس از رسیدن به 1000تومان پرداخت میکند من می خوام 50درصد درآمدش رو بدم به بهزیستی

اگر می خواهی تو هم کمکی کنی
هروقت میایی اینترنت یک کلیکم کن رو تبلیغات
یا بیا روی لینک تبلیغات کلیکی عضو شو م خودت بهره اب ببری هم من
باتشکر مسافر کویر
سینا
پنجشنبه 20 فروردین 1388 12:44 ب.ظ
سلام دوستان عزیز اگر در شرایط رکود اقتصادی حال حاضر خواهان کسب درامد مطمئن ودرامد ایده ال هستید اگر خواهانه دریافت سود ماهیانه 12تا16درصد برای سرمایه هایتان هستید از سایت ما دیدن کنید (بانک ماهیانه1.5درصد میدهد )
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :